Bildandet av intresseklubben

Intresseklubben antecknar

Jag hade faktiskt inte en aning om att uttrycket ”Intresseklubben antecknar” härstammar från 90-talet. Det känns som något man alltid använt. Wikipedia hävdar dock  att ”Det äldsta skriftliga belägg på uttrycket som återfinns i mediearkivet är från 5 maj 1995”. Står det i Wikipedia är det ju sant.

Konstigt. Kanske är det så att om man använt ett uttryck så länge känns det som att det alltid funnits. Det är precis som att man alltid trott att man har kunnat handla på Systembolaget. Men så är inte heller fallet. Många var gångerna man fick böna och be sin syster att köpa ut en flaska Tyskt Lantvin. Aldrig gav hon vika.

Jag använder varianter av uttrycket fortfarande men tycker att jag förnyat det något. Istället för att säga ”Intresseklubben antecknar” kanske jag säger något i stil med ”Vänta, jag ska bara hämta en penna.”

Roliga är de också, den där generationen som växte upp på 90-talet.

1 kommentar

Under Allmänt

Ett svar till “Bildandet av intresseklubben

  1. Ping: 90-tals sommar | Det var bättre på 90-talet

Lämna en kommentar